CZŁOWIEK W MIEŚCIE, ZWIERZĘTA W ZOO…

Tak, to zestawienie nie jest przypadkowe. Zarówno człowiek żyjący w wysoce zurbanizowanym, nowoczesnym otoczeniu, jak i zwierzęta w zoo mają zapewnione podstawowe potrzeby życiowe, ale czy czują się w tym sztucznym środowisku równie dobrze, jak w naturalnym. Nikogo chyba nie trzeba przekonywać, że tak nie jest.

Jak to naprawić?

Profesor Yoshifumi Miyazaki oraz Dr Qing Li z Nippon Medical School of Tokio są jednymi z głównych twórców koncepcji Shinrin Yoku, czyli kąpieli leśnych. Są one popularne na całym świecie jako skuteczna forma dbania o zdrowie fizyczne i psychiczne. W Japonii działa ponad 60 profesjonalnych ośrodków, gdzie rocznie z kąpieli leśnych korzysta ponad 5 mln. osób. Ubezpieczenie zdrowotne w wielu miejscach pracy zapewnia pracownikom nawet transport i przewodników po terenach zielonych. Podobne ośrodki funkcjonują także w Skandynawii, Niemczech, Francji, Hiszpanii, Kanadzie, Australii i USA. W Polsce działa Centrum Terapii Lasem w Puszczy Białowieskiej, podobna działalność jest prowadzona w Puszczy Bukowej na Pomorzu Zachodnim oraz w Szczecinie.


Czy każdy spacer w lesie ma zbawienny wpływ na nasze zdrowie?

W czasie kąpieli leśnej ważną rolę odgrywa powolny spacer (ok. 2 km/godz.) oraz sensoryczne poznawanie świata przyrody z wykorzystaniem wszystkich zmysły. Bardzo ważną rolę pełnią w praktyce czynniki aerobiologiczne takie jak fitoncydy czy olejki eteryczne zawarte w leśnym środowisku, leśna flora bakteryjna oraz czynniki atmosferyczne spełniają terapeutyczne cele. Aby uzyskać pełen efekt należy wykonać ćwiczenia pozwalające wyhamować tempo funkcjonowania – są to ćwiczenia otwierające zmysły dotyku, węchu i smaku, których na co dzień używamy rzadziej niż wzroku i słuchu. Ważne są też techniki wyobrażeniowe i ćwiczenia oddechowe. Odrywamy się od problemów obciążających nasze myśli i psychikę, a pogłębiamy doznania w kontakcie z naturą i własnym wnętrzem.

Czy to naprawdę działa?

Dowodem na zbawienny wpływ natury na życie człowieka są tzw. niebieskie strefy, gdzie ludzie żyją najdłużej (ok. 100 lat). Jest to 5 miejsc na świecie, słabo zurbanizowanych, gdzie życie toczy się w zgodzie z przyrodą.

Dowodów na wpływ lasu na zdrowie dostarczają liczne badania naukowe, poniżej kilka przykładów.

Stymulacja wzrokowa za pomocą obrazów leśnych wywołała znaczny spadek stężenia oksy-Hb w prawej korze przedczołowej oraz znaczny wzrost postrzegania uczucia „komfortowego”, „zrelaksowanego” i „naturalnego” [1].

Kąpiel w lesie zwiększyła liczbę i aktywność komórek NK (komórki odpornościowe, naturalni zabójcy komórek nowotworowych) i poziom wewnątrzkomórkowych białek przeciwnowotworowych. Efekt ten utrzymywał się co najmniej 7 dni po podróży. Fitoncydy uwalniane z drzew i obniżony hormon stresu mogą częściowo przyczyniać się do zwiększonej aktywności NK [2].

Wyniki Profilu Stanu Nastroju (POMS) podskali negatywnego nastroju dla „napięcia-lęku”, „dezorientacji” i „gniewu-wrogości”, jak również wynik całkowitego zaburzenia nastroju (TMD) były znacząco niższe po terapii leśnej. Wyniki te podkreślają, że las jest obiecującą strategią leczenia mającą na celu obniżenie ciśnienia krwi do optymalnego zakresu i prawdopodobnie zapobieganie progresji klinicznego nadciśnienia u mężczyzn w średnim wieku z wysokim prawidłowym ciśnieniem krwi [3].

Ponadto potwierdzono wpływ terapii lasem na obniżenie kortyzolu (hormonu stresu), obniżenie rytmu zatokowego serca, redukcję ciśnienia tętniczego, poprawę zdolności koncentracji (także u dzieci z ADHD), poprawę jakości snu, szybszy powrót do zdrowia po operacjach chirurgicznych, polepszenie wzroku, podniesienie libido.

Życie długie i zdrowe – to naprawdę możliwe. Warto spróbować.

Nauczmy się terapii lasem na potrzeby własne, a może stanie się to także naszym nowym, dodatkowym zawodem.

Jeśli jesteś zainteresowana(y) – zapraszamy https://ambition.edu.pl/oferta/lasoterapia/

Źródła

  1. Song C, Ikei H, Miyazaki Y. Physiological Effects of Visual Stimulation with Forest Imagery. Int J Environ Res Public Health. 2018 Jan 26;15(2)
  2. Li Q, Morimoto K, Kobayashi M, Inagaki H, Katsumata M, Hirata Y, et al.Visiting a forest, but not a city, increases human natural killer activity and expression of anti-cancer proteins. Int J Immunopathol Pharmacol. 2008;21(1):117–27]
  3. Ochiai H, Ikei H, Song C, Kobayashi M, Takamatsu A, Miura T, Kagawa T, Li Q, Kumeda S, Imai M, Miyazaki Y Physiological and psychological effects of forest therapy on middle-aged males with high-normal blood pressure. Int J Environ Res Public Health. 2015 Feb 25;12(3):2532-42
W tekście wykorzystano także:

Garcia H., Miralles F. Shinrin Yoku. Japońska sztuka czerpania mocy z przyrody. Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, 2018.

Simonienko K. Terapia lasem w badaniach i praktyce. Silva Rerum 2021.

https://www.google.com/search?q=niebieskie+strefy

https://www.google.com/search?q=mieszkania+kapsu

https://www.google.com/search?q=ma%C5%82pa+w+zoo

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s